Optymalizacja

Czy User Generated Content ma wpływ na SEO?

ugc

Fundamentem efektywnej strategii marketingowej jest plan, który powinien opierać się na wieloaspektowym podejściu do tej kwestii. Zamykając się na jedną ścieżkę — niezależnie czy to będą reklamy płatne, pozycjonowanie stron internetowych, czy budowanie społeczności na social mediach — odbieramy sobie możliwość pozyskania klientów lub użytkowników z innych źródeł. Ich potencjał zależy od naszych umiejętności wykorzystania możliwości, jakie nam oferują.

Tematem wartym uwagi są treści tworzone przez użytkowników w kontekście budowania widoczności w wyszukiwarkach i zwiększania ruchu na stronie. Zachęcanie odbiorców do wyrażania własnych opinii oraz angażowania się w konkursy, czy zabawy to taktyka budowania świadomości marki, a także możliwość zdobywania wysokich pozycji w Google. UGC powinien być elementem każdej strategii SEO, a dlaczego warto to zrobić, dowiesz się z tego artykułu.

Czym jest User Generated Content?

Treści stworzone przez użytkowników — tym dokładnie są User Generated Content. Mogą to być komentarze na blogach, posty na forach, opinie klientów, publikacje na mediach społecznościowych czy nawet filmy zamieszczone na YouTube. Wysoki poziom zaangażowania użytkowników, którzy dzielą się spostrzeżeniami, sprawia, że UGC jest postrzegany jako wiarygodny i autentyczny. Wpływa to na decyzje zakupowe innych użytkowników, co jest jednym z powodów jego rosnącej popularności również w strategii content marketingowej.

Jednym z najpopularniejszych i najbardziej skutecznych przykładów tworzenia UGC są opinie konsumentów na temat produktów lub usług. Wielu potencjalnych klientów uważa opinie za wiarygodną formę rekomendacji. Udostępnianie adresu witryny wraz z pozytywną opinią wspiera naturalny link building i zwiększa prawdopodobieństwo dotarcia do grupy docelowej.

Kolejnym często spotykanym przykładem jest content generowany przez użytkowników na platformach social media, a najczęściej na Facebooku i Instagramie. Tagowanie produktu, recenzje i opinie na temat zakupów czy doświadczeń związanych z marką to działania, które skupiają na sobie dużą uwagę innych użytkowników.

Niewątpliwie warto wspomnieć o zwiększaniu zaangażowania konsumentów poprzez pewnego rodzaju wspomaganie interakcji — organizuj konkursy z atrakcyjnymi nagrodami, motywuj klientów do podzielenia się zdjęciem produktów, które od Ciebie kupili, zadbaj o pozytywne doświadczenie brandu. Te działania nie tylko angażują użytkowników, ale też przykładają się do promowania swojej marki i tworzenia unikalnego contentu. Warto wykorzystać go w strategii obejmującej właśnie content marketing, ponieważ wszelkie treści tworzone przez użytkowników mają dużą wartość dla algorytmów wyszukiwarek.

Zalety i wady treści UGC w kampanii marketingowej

User Generated Content jest tak ważny ze względu na mnogość zalet, zarówno dla budowania widoczności stron internetowych, jak i dla samych użytkowników witryn. Niestety ma on również wady, które wynikają z naturalnych procesów powstawania tego rodzaju treści. 

Zalety:

  • autentyczność wpisów pochodzących bezpośrednio od konsumentów
  • zwiększenie zaangażowania użytkowników i lojalności wobec marki
  • dotarcie do większej liczby osób z grupy docelowej
  • zbieranie informacji zwrotnej od faktycznych klientów
  • tworzenie ruchu wokół marki i wypromowanie jej na różnych kanałach dotarcia do odbiorców

Wady:

  • trudności w kontrolowaniu intencji i brzmienia wpisów
  • negatywne opinie i komentarze wpływające na reputację brandu
  • czasochłonna moderacja niskiej jakości treści
  • brak możliwości umieszczenia słów kluczowych

Pomimo że nie zawsze mamy taką możliwość, aby wpłynąć na content budowany przez użytkowników, kampania UGC jest pełnowartościowym działaniem marketingowym, który przy drobnych korektach może mieć pozytywny wpływ na widoczność strony w wyszukiwarkach oraz tworzenie społeczności marki.

User Generated Content, a SEO 

Unikalne treści, tworzone i linkowane przez użytkowników to naturalny proces pozycjonowania. Należy pamiętać, że widoczność w wyszukiwarce, nad którą co dzień pracują specjaliści SEO, jest kreowaniem rzeczywistości, którą doceniają algorytmy Google.

Tak, dobrze widzisz! Pierwotnym założeniem pokazywania wartościowych stron internetowych na samej górze wyszukiwań jest proces, kiedy jeden usatysfakcjonowany treścią serwisu użytkownik udostępnia go w formie linku innym użytkownikom internetu. Celem wskazywania źródła informacji jest zazwyczaj powołanie się na nie lub zwyczajne skomentowanie znalezionego contentu. Tym samym algorytm ma jasność, że strona ta przekazuje wartościowe informacje dla innych użytkowników i nagradza ją wysoką pozycją.

W kontekście budowania widoczności i wysokich pozycji UGC jest jedną z najbardziej wartościowych treści, jakie mogą znaleźć się w serwisie. Idealnie jeśli content spełnia określone kryteria, m.in. jest unikalny, atrakcyjny dla użytkowników i zawiera odpowiednie słowa kluczowe, które wskażą robotom skanującym intencję zawartości danej strony. 

Oczywiście, nie zawsze możemy zapanować nad tym, co użytkownicy piszą na temat naszego brandu oraz naszych produktów. I nie chodzi tu o brak fraz adekwatnych do witryny, czy jakość treści generowanych przez użytkowników. Musimy liczyć się z tym, że nie każdy człowiek będzie podzielał nasze poglądy, czy pomysł na biznes. Niepochlebne opinie, a nawet całe artykuły na blogach na temat marki zdarzają się nawet wielkim graczom. Często są one wynikiem niezadowolenia klienta z naszych usług, co jeszcze jesteśmy w stanie próbować naprawić, chociażby poprzez kontakt z tą osobą i zaproponowanie zadośćuczynienia, czy przykładowo wymiany towaru.

Niekiedy są to wyimaginowane, mijające się z prawdą stwierdzenia, które powstają w wyniku konkurowania z innymi podmiotami. Pamiętaj, że sukcesy Twojej marki to spadek współczynnika konwersji u bezpośrednich konkurentów.

Pozycjonowanie lokalne to obszar SEO, na który UGC wpływa w postaci ocen i komentarzy pod fizycznymi adresami przedsiębiorstw. Każdy biznes lokalny, który posiada wizytówkę w Google, może walczyć o najlepsze opinie, często uzupełnione zdjęciami (co jest bardzo popularne w restauracjach), dzięki którym zgodnie z lokalizacją będzie pokazywał się na jednym z 3 pierwszych miejsc w mapach, a także wypromuje swoją markę i zbuduje społeczność wokół niej.

Wzmocnienie marki przez wykorzystanie User Generated Content

Budowanie rozpoznawalności brandu to nie łatwe wyzwanie. Treści generowane przez użytkowników w postaci opinii pozytywnie wpływają na naszą wiarygodność. Zadbaj o klienta, doradź mu, porozmawiaj, czy chociażby szybko nadaj przesyłkę. Po drugiej stronie też jest człowiek, który z dużym prawdopodobieństwem doceni miły gest lub wywiązanie się z postawionej obietnicy i napisze kilka pochlebnych słów na temat Twojej działalności. Pamiętaj, że zawsze możesz upomnieć się o opinię, z tym że należy zrobić to w subtelny sposób.

Indywidualne przypadki to jedno, ale każdy komentarz, czy udostępnienie przybliża biznes do zdobycia większej grupy fanów. Postaraj się stworzyć silną społeczność skupioną wokół Twojego brandu. Pisz angażujące posty na social media, nagrywaj stories, prowadź live’y, na których zrobisz sesję Q&A i odpowiesz na pytania zadane przez Twoich obserwatorów. Jest wiele możliwości zaangażowania społeczności do aktywnego udzielania się na Twojej stronie.

Poza tym stały napływ nowych użytkowników tworzących treści wpływa także pozytywnie na naszą stronę w wynikach wyszukiwania. Google docenia strony, które są często i regularnie aktualizowane. Treści, które tworzą użytkownicy, nie tylko wzbogacają naszą stronę o nowy, unikalny content, ale też zwiększają jej atrakcyjność dla algorytmów wyszukiwarki. 

Jak zachęcić użytkowników do tworzenia treści?

Aby skutecznie wykorzystać moc przekazu indywidualnych i niepowtarzalnych treści  w swojej strategii SEO, musisz zachęcić użytkowników do tworzenia UGC w postaci wypowiedzi na temat swojej firmy lub produktów przez nią oferowanych. Więcej treści oznacza rożnorodne możliwości na wykorzystanie słów kluczowych i zwiększenie widoczności strony. 

  1. Stwórz fundament do wypowiedzi — może to być artykuł blogowy na jeden z aktualnych tematów i koniecznie włącz opcję komentowania. Jeśli agencja reklamowa, z którą współpracujesz, zaleci takie rozwiązanie, upewnij się, że masz możliwość moderacji komentarzy, oraz że są one oznaczone w kodzie strony jako „ugc”.
  2. Organizuj konkursy z nagrodami. Możliwość zdobycia za darmo produktu czy vouchera na Twoje usługi będzie zachęceniem do obserwowania, subskrybowania, czy zwyczajnego skomentowania — Ty ustalasz zasady.
  3. Zatrudnij influencera, który stworzy viralowy post lub video zachęcające innych użytkowników do przyłączenia się do akcji z określonym hashtagiem, który będzie prowadził ruch na Twoją witrynę.
  4. Udzielaj się, prowadź rozmowy z użytkownikami, odpowiadaj na opinie. To bardzo ważne, chociażby z punktu widzenia budowania wizerunku marki. Użytkownicy widzą, że jesteś do ich dyspozycji, nie zostaną sami w razie problemów z Twoim produktem i mogą liczyć na fachową poradę.

User Generated Content ma znaczący wpływ na SEO, poprzez generowanie naturalnych linków, tworzenie autentycznego contentu oraz budowanie reputacji marki. Warto zauważyć, że dobra strategia wykorzystania UGC wymaga jednak regularnego monitoringu i moderacji, aby zapewnić, że content jest zgodny z zasadami naszej marki.  Dlatego też warto zastanowić się nad tym, jak treści generowane przez użytkowników mogą zostać skutecznie wykorzystane  w Twojej strategii SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *